Huishoudelijk Reglement Oudercommissie

A. Werkwijze oudercommissie

1. Samenstelling oudercommissie

  1. Maximaal één ouder per huishouden kan lid zijn van de oudercommissie;
  2. Bij de samenstelling wordt gestreefd naar een zo evenredig mogelijke vertegenwoordiging van ouders op het kindercentrum/ gastouders van een gastouderbureau;
  3. De oudercommissie bestaat in ieder geval uit een voorzitter, secretaris en een penningmeester.

 2. Taken en bevoegdheden van de oudercommissie

De oudercommissie

  1. vertegenwoordigt alle ouders van een kindercentrum/gastouderbureau;
  2. is in staat om in het belang van het gehele kindercentrum advies af te geven;
  3. fungeert als aanspreekpunt voor ouders;
  4. zorgt voor goede en heldere informatieverstrekking aan de ouders over de activiteiten van de oudercommissie;
  5. heeft de bevoegdheid leden van de centrale oudercommissie te kiezen;
  6. zorgt voor een goede communicatie met andere oudercommissies en de centrale oudercommissie15 van de kinderopvangorganisatie;
  7. heeft de bevoegdheid, samen met minimaal 25% van het aantal oudercommissies, een bijzondere vergadering bijeen te roepen om het functioneren van de centrale oudercommissie17 aan de orde te stellen;
  8. zorgt voor een verdeling van de taken onder de leden.

 3. Vergadering

  1. De vergadering wordt minimaal 4 bijeengeroepen door de secretaris;
  2. Indien twee leden een vergadering noodzakelijk achten, kunnen zij de secretaris opdracht geven om een extra vergadering bijeen te roepen;
  3. De secretaris maakt in overleg met de voorzitter voor iedere vergadering een agenda op;
  4. Ieder lid van de oudercommissie kan de secretaris verzoeken een onderwerp op de agenda te plaatsen;
  5. De secretaris brengt de agenda ter kennis van de leden van de oudercommissie, alsmede de houder en draagt er zorg voor dat de ouders van de agenda kennis kunnen nemen;
  6. Berichten van verhindering worden tijdig meegedeeld aan de secretaris;
  7. Van een vergadering wordt een schriftelijk verslag opgemaakt;
  8. Iedere ouder heeft, mits van tevoren aangemeld bij de voorzitter van de oudercommissie, als toehoorder toegang tot de vergaderingen. Hij kan inspreken na toestemming van de voorzitter.

 4. Contacten met ouders

  1. De leden van de oudercommissie stellen nieuwe ouders op de hoogte van het bestaan van de oudercommissie;
  2. Een lijst met de namen van de leden, waarop vermeld de wijze waarop men met hen contact kan worden gezocht, wordt gecommuniceerd aan de ouders;
  3. Alle ouders worden door middel van een aankondiging minimaal 7 dagen vooraf op de hoogte gebracht van de vergadering van de oudercommissie;
  4. De door oudercommissie en houder goedgekeurde notulen zijn voor alle ouders op aanvraag verkrijgbaar en worden ter inzage beschikbaar gesteld;
  5. Een keer per jaar brengt de oudercommissie verslag uit over haar activiteiten;
  6. Na toestemming van ouders krijgt de oudercommissie de contactgegevens van de bestaande en nieuwe ouders.

 5. Stemprocedures

  1. Besluitvorming door de oudercommissie vindt plaats bij meerderheid van stemmen (Wk art 1.59 lid 4);
  2. Stemmingen geschieden mondeling. De voorzitter kan bepalen dat schriftelijk wordt gestemd;
  3. Een blanco stem of onthouding wordt geacht niet te zijn uitgebracht;
  4. Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter.
  5. Een lid van de oudercommissie kan een ander oudercommissielid schriftelijk machtigen voor hem of haar een stem uit te brengen. Een lid kan in een vergadering voor ten hoogste … leden als gemachtigde optreden;
  6. Over kwesties die het voortbestaan van de oudercommissie zelf of haar functioneren betreffen kan de vergadering alleen besluiten indien het op de agenda is opgevoerd.

Het gaat hierbij met name om:

  • ontslag van één van de leden. In deze situatie is de vergadering niet openbaar;
  • wijziging van het reglement van de oudercommissie;
  • wijziging van het huishoudelijk reglement;

 7. Wijziging van het huishoudelijk reglement

Tenminste 1/4 wordt het huishoudelijk reglement door de oudercommissie herzien en opnieuw vastgesteld.

  

Datum en plaats,

 

namens de oudercommissie,

 

B. Afspraken tussen oudercommissie en kinderopvangorganisatie

1. Samenstelling van de oudercommissie

  1. Naast de personen genoemd in artikel 3a van het “reglement oudercommissie” sluiten de houder en de oudercommissie partners van medewerkers uit van lidmaatschap van de oudercommissie.
  2. De houder en de oudercommissie kunnen een adviescomité Deze kan de oudercommissie waar nodig van advies voorzien en heeft geen stemrecht. Het adviescomité bestaat nooit uit meer personen dan het aantal leden dat de oudercommissie telt.

 2. Communicatie tussen houder en oudercommissie

  1. De houder kan de praktische uitvoering van de uit de wet of dit reglement voortvloeiende zaken overdragen aan een of meerdere personen die in de onderneming van de houder werkzaam zijn;
  2. De houder die van de bevoegdheid in lid a gebruikmaakt, doet daarvan – onder vermelding van de namen en contactgegevens van de gemandateerde persoon of personen – schriftelijk melding aan de oudercommissie.
  3. De houder en de oudercommissie maken in gezamenlijke afstemming jaarlijks een jaarplanning;
  4. Ten minste twee vergaderingen vinden plaats in (gedeeltelijke) aanwezigheid van de houder of zoveel vaker als onderling overeengekomen is;
  5. Zowel de houder als de oudercommissie kan een verzoek indienen om een gezamenlijke vergadering te plannen. Dit gebeurt in overleg buiten de reguliere vergaderingen om;
  6. De oudercommissie kan op verzoek van de houder een inbreng op ouderavonden en themabijeenkomsten leveren.

 3. Adviestraject

  1. De houder vraagt de oudercommissie schriftelijk om advies en geeft daarbij tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die de oudercommissie redelijkerwijs voor de vervulling van haar taak nodig heeft (Wk art 1.60). Pas vanaf het moment dat aan deze voorwaarde is voldaan gaat de adviestermijn in;
  2. De houder en de oudercommissie maken na iedere adviesaanvraag, voordat de adviestermijn ingaat, schriftelijk afspraken over welke informatie voldoende is voor de oudercommissie om een advies te kunnen geven;
  3. De adviestermijn voor de oudercommissie bedraagt vier weken, met dien verstande dat het advies kan worden meegenomen bij het te nemen besluit;
  4. Houder en minimaal twee leden van de oudercommissie, waaronder de voorzitter, kunnen in geval van dringende adviesaanvragen schriftelijk een kortere maximale adviestermijn afspreken;
  5. Houder en de oudercommissie kunnen voor bepaalde adviesaanvragen een langere adviestermijn schriftelijk afspreken;
  6. Tenminste één maal per jaar krijgt de oudercommissie schriftelijk de algemene gegevens over het beleid dat op het kindercentrum het afgelopen jaar gevoerd is en in het komende jaar gevoerd zal worden, inzake de in de Wk genoemde adviesrechten, met uitzondering van de onderwerpen waarvan het adviesrecht is gemachtigd aan de centrale oudercommissie;
  7. De houder mag alleen afwijken van een advies van de oudercommissie indien hij schriftelijk en gemotiveerd kan aangeven dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies van de oudercommissie verzet (Wk art 1.60 lid 2);
  8. De houder geeft maximaal vier weken na het verkrijgen van het advies van de oudercommissie schriftelijk aan of het advies van de oudercommissie al dan niet gevolgd wordt;
  9. Indien binnen de adviestermijn geen advies aan de houder wordt gegeven en de houder heeft wel aan al zijn verplichtingen voldaan, wordt de oudercommissie verondersteld positief te adviseren;
  10. De oudercommissie informeert de ouders over de uitkomst van het adviestraject.

4. Facilitering oudercommissie

De houder faciliteert de oudercommissie via:

  • het op de hoogte stellen van alle ouders van het bestaan en de functie van de
  • oudercommissie;
  • het lidmaatschap van een belangenvereniging;
  • het beschikbaar stellen van vergaderruimte;
  • het beschikbaar stellen van kantoorartikelen en kopieerfaciliteiten en de
  • mogelijkheid om informatie te verzenden en ontvangen voor de oudercommissie;
  • de mogelijkheid om (na akkoord van ouders) te communiceren met de individuele
  • ouders van het kindercentrum;

 Op verzoek van de oudercommissie kan de houder (financiële) middelen beschikbaar stellen voor:

  • het (mede) organiseren van één ouderavond per jaar
  • het bijwonen van een congres;
  • het kunnen deelnemen aan een specifieke training voor de oudercommissie;
  • deskundigheidsbevordering van de oudercommissie.

 5. Geheimhouding

  1. Op de leden van de oudercommissie rust, inzake van hetgeen hen uit hoofde van hun lidmaatschap ter kennis is gekomen, in beginsel geen geheimhoudingsplicht;
  2. Een geheimhoudingsplicht bestaat wel in de hieronder beschreven situaties:
    • Informatie en stukken kunnen alleen aangeduid worden als vertrouwelijk, wanneer het gegevens van privépersonen betreft (Wet bescherming persoonsgegevens) of
    • wanneer het gegevens betreft die het economisch belang van de kinderopvangorganisatie kunnen schaden;
    • Ook de oudercommissie kan verzoeken om geheimhouding van informatie of inlichtingen die schriftelijk of anderszins ter kennis van de houder worden gebracht;
  3. Verzoeken tot geheimhouding dienen te worden gemotiveerd;
  4. Waar mogelijk geeft de houder of de oudercommissie aan welke tijdsduur aan de geheimhouding verbonden is.

 6. Geschillen

  1. De Geschillencommissie Kinderopvang, Postadres: Postbus 90600,  2509 LP Den Haag. Bezoekadres: Bordewijklaan 46,  2591 XR Den Haag. Telefoonnummer: 070 - 310 53 10,  is aangewezen voor het behandelen van geschillen tussen de houder van een kindercentrum en de oudercommissie over een door die houder voorgenomen of genomen besluit over een of meer onderwerpen van artikel 1.60
  2. Geschillen tussen een oudercommissielid en de houder aangaande het uitvoeren van regulier oudercommissiewerk43 kunnen in geen geval leiden tot het opzeggen van de kindplaats van die ouder door de houder;
  3. De houder of de oudercommissie kan verzoeken om een lid van de oudercommissie voor een bepaalde termijn uit te sluiten van de werkzaamheden van de oudercommissie. Een dergelijk verzoek kan alleen worden gedaan wanneer het betreffende lid het overleg met de houder, dan wel de werkzaamheden van de oudercommissie, ernstig belemmert.

 

Datum en plaats,                                                                  Datum en plaats,

Namens Nuna Kinderopvang ,                                              namens de oudercommissie,

Algemeen Reglement Oudercommissie

Kindercentrum: Een voorziening waar kinderopvang plaatsvindt, anders dan gastouderopvang.

Peuterspeelzaal: Voorziening waar peuterspeelzaalwerk plaatsvindt, anders dan gastouderopvang of kinderopvang in een kindercentrum.

Gastouderbureau: Een organisatie die gastouderopvang tot stand brengt en begeleidt en door tussenkomst van wie de betaling van ouders aan gastouders geschiedt.

Houder: Degene die een kindercentrum of gastouderbureau exploiteert.

Vestigingsmanager: De medewerker die belast is met de leiding van het kindercentrum.

Beroepskracht: De persoon van 18 jaar of ouder die werkzaam is bij een kindercentrum, bezoldigd is en belast is met de verzorging, de opvoeding en het bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.

Gastouder: Degene die gastouderopvang biedt.

Ouder: De bloed- of aanverwant in opgaande lijn of de pleegouder van een kind op wie de kinderopvang betrekking heeft.

Oudercommissie: De commissie, bedoeld als in artikel 1.58 van de Wet kinderopvang, functionerend in het verband van een kindercentrum van de kinderopvangorganisatie, gastouderbureau of peuterspeelzaal op een wijze zoals in dit reglement is beschreven.

Centrale oudercommissie: De commissie, functionerend in het verband van de kinderopvangorganisatie, zoals beschreven in het huishoudelijk reglement oudercommissie.

Klachtloket Kinderopvang: Instituut voor informatie, bemiddeling, advies en klachtenafhandeling door de geschillencommissie.

Schriftelijk: Onder schriftelijk wordt tevens elektronisch (waaronder per e-mail) bedoeld, tenzij de wet zich daartegen verzet.

Leden: Leden van de oudercommissie.

Adviescomité: Een comité dat als adviesorgaan van de oudercommissie fungeert.

1. Doelstelling

De oudercommissie stelt zich ten doel namens de ouders te participeren in het beleid van het kindercentrum door een goede invulling te geven aan de adviesrechten om op deze wijze de kwaliteit van de opvang te waarborgen of te verbeteren.

2. Algemene procedures oudercommissie

  1. Een houder van een kindercentrum, peuterspeelzaal (hierna wordt met kindercentrum ook een peuterspeelzaal bedoeld) of gastouderbureau stelt voor elk door hem geëxploiteerd kindercentrum of gastouderbureau een oudercommissie in die tot taak heeft hem te adviseren over de aangelegenheden, genoemd in de Wet kinderopvang artikel 1.60 en artikel 2.17 (zie paragraaf 5 van dit reglement) (Wk art. 1.58 lid 1);
  2. Alleen voor startende oudercommissies: Voorafgaand aan de oprichting worden alle ouders door de houder actief uitgenodigd zich kandidaat te stellen voor de oudercommissie. Kandidaatstelling kan schriftelijk of mondeling geschieden;
  3. De leden van de oudercommissie worden gekozen uit en door degenen wier kinderen in het kindercentrum of door tussenkomst van het gastouderbureau worden opgevangen (Wk art. 1.58 lid 4);
  4. De oudercommissie bepaalt zelf haar werkwijze (Wk art 1.58 lid 6);
  5. De oudercommissie beslist bij meerderheid van stemmen (Wk art. 1.59 lid 5);
  6. Indien in de oudercommissie een of meerdere vacatures zijn, blijft de oudercommissie bevoegd te besluiten, mits de oudercommissie gevormd wordt door meer dan één lid;
  7. Bij aftreding van alle leden van de oudercommissie draagt de houder zorg voor de verkiezing van een nieuwe oudercommissie. (Wk art. 1.58 lid 1).

3. Samenstelling oudercommissie

  1. Personen werkzaam bij het kindercentrum kunnen geen lid zijn van de oudercommissie van dat kindercentrum of gastouderbureau ook niet indien zij ouder zijn van een kind dat het kindercentrum bezoekt (Wk art 1.58 lid 5);
  2. De oudercommissie bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 leden.

4. Totstandkoming en beëindiging lidmaatschap oudercommissie

  1. Indien er vacatures zijn in de oudercommissie dan roept de oudercommissie ouders op zich kandidaat te stellen, kandidaatstelling kan schriftelijk of mondeling geschieden;
  2. Indien het aantal kandidaten het aantal beschikbare zetels niet overtreft, worden alle kandidaten op de eerstvolgende vergadering van de oudercommissie benoemd;
  3. Indien zich meer kandidaten melden dan er zetels beschikbaar zijn, organiseert de oudercommissie een verkiezing;
  4. Benoeming geschiedt voor een periode van 2 jaar. Na het verstrijken is herbenoeming wel/niet9 mogelijk, indien de betreffende persoon zich hiervoor kandidaat stelt;
  5. Het lidmaatschap van de oudercommissie eindigt bij periodiek aftreden, bij bedanken, bij gedwongen aftreden door de ouders/oudercommissie, bij overlijden en wanneer de ouder geen kind meer heeft dat gebruik maakt van kinderopvang op het kindercentrum of gastouderbureau;
  6. Wanneer een derde deel van de ouders aangeeft het vertrouwen in (een of meerdere leden van) de oudercommissie te zijn verloren, kunnen zij het aftreden van de oudercommissie verzoeken.

5. Adviesrecht oudercommissie

De houder van een kindercentrum of van een gastouderbureau stelt de oudercommissie in ieder geval in de gelegenheid advies uit te brengen over elk voorgenomen besluit dat de organisatie treft zoals beschreven in artikel 1.60 van de Wet kinderopvang, waaronder:

  1. de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan artikel 1.50, eerste lid, in het bijzonder het pedagogisch beleid dat wordt gevoerd, respectievelijk artikel 1.56, eerste lid, in het bijzonder het beleid dat wordt gevoerd inzake het door de kindercentrum te voeren pedagogisch beleid.
  2. voedingsaangelegenheden van algemene aard en het algemene beleid op het gebied van opvoeding, veiligheid of gezondheid;
  3. openingstijden;
  4. het beleid met betrekking tot spel- en ontwikkelingsactiviteiten ten behoeve van de kinderen, waaronder het aanbieden van voorschoolse educatie;
  5. de vaststelling of wijziging van een regeling inzake de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 1.57b, eerste lid;
  6. wijziging van de prijs van kinderopvang.

De oudercommissie is bevoegd de houder ook ongevraagd te adviseren over de onderwerpen in het eerste lid (Wk art. 1.60 lid 3).

6. Adviestraject oudercommissie

  1. Van een advies (als bedoeld in de Wet kinderopvang artikel 1.60 lid 1) kan de houder slechts afwijken indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet (Wk art. 1.60 lid 2);
  2. De houder verstrekt tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die de oudercommissie voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft (Wk art. 1.60 lid 5);
  3. In het “huishoudelijk reglement oudercommissie” worden termijnen vastgesteld waarbinnen de houder en de oudercommissie geacht zijn te reageren.

7. Machtiging centrale oudercommissie

  1. a)    Een eventuele machtiging van de centrale oudercommissie door de oudercommissie wordt door de oudercommissie beschreven in het ‘huishoudelijk reglement oudercommissie’;
  2. b)    In het ‘huishoudelijk reglement oudercommissie’ is vastgelegd wanneer de oudercommissie de machtiging van de centrale oudercommissie kan intrekken.

8. Geheimhouding oudercommissie

Afspraken over geheimhouding worden in het ‘huishoudelijk reglement oudercommissie’ vastgesteld.

9. Informeren oudercommissie

  1. Na vaststelling door de toezichthouder van het inspectierapport, bedoeld in artikel 1.63, eerste lid, bespreekt de houder van een kindercentrum of van een gastouderbureau dit rapport met de oudercommissie.
  2. De houder van een kindercentrum of van een gastouderbureau brengt de mogelijkheid om geschillen aan de geschillencommissie voor te leggen op passende wijze onder de aandacht van de oudercommissie. (Wk art. 1.57.c)

10. Facilitering oudercommissie

Afspraken over de facilitering van de oudercommissie worden in het ‘huishoudelijk reglement oudercommissie’ vastgesteld.

11. Wijziging van het reglement

Wijziging van het reglement behoeft instemming van de oudercommissie (Wk art. 1.59 lid 5).

Datum 24 september 2016, Eindhoven                        

Namens: Nuna Kinderopvang Versie 2

Oudercommissie

In de kinderopvang staat het belang van het kind voorop maar ook de wensen van de ouders/verzorgers spelen een belangrijke rol.

Nuna Kinderopvang werkt hiervoor nauw samen met een enthousiaste oudercommissie die:

  • Bestaat uit ouders/verzorgers die op vrijwillige basis lid zijn
  • Wettelijke adviesbevoegdheden heeft
  • De belangen van de ouders/verzorgers direct behartigt en hen vertegenwoordigt
  • De kwaliteit bewaakt van het uitvoerende werk door Nuna Kinderopvang
  • Invloed uitoefent op het pedagogisch beleid
  • De betrokkenheid van de ouders/verzorgers stimuleert
  • De communicatie tussen de medewerkers van Nuna Kinderopvang en de ouders/verzorgers bevordert
  • Werkt met een Algemeen Reglement Oudercommissie en een Huishoudelijk Reglement Oudercommissie

Zo mag de oudercommissie (on)gevraagd advies uitbrengen over bijvoorbeeld:

  • De uitvoering van het kwaliteitsbeleid, in het bijzonder het pedagogisch beleid (m.b.t. de kwaliteit van het personeel, de groepsbezetting en het pedagogisch beleid)
  • Het algemeen beleid op het gebied van voeding, opvoeding, veiligheid en gezondheid
  • De openingstijden
  • Het beleid rondom voorschoolse educatie
  • Vaststelling en wijziging van de klachtenregeling
  • Wijzigingen van de prijs van de kinderopvang

Deze adviesrechten zijn in de Wet kinderopvang opgenomen.

Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben aan ons, of lijkt het u leuk om met ons mee te denken over de kwaliteit van Nuna Kinderopvang dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij brengen u graag in contact met de leden van de oudercommissie. Aanmelden kan via email via het aanmeldingsformulier lid oudercommissie.

logo ingekleurd home
BOinK is de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang & Peuterspeelzalen. Veel (werkende) ouders brengen hun kind naar een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal of gastouder. BOink vind het belangrijk dat de belangen van deze ouders worden vertegenwoordigd en dat ouders en oudercommissies goed geïnformeerd zijn.

Als verenging hebben zij leden. De leden zijn oudercommissies van kinderopvangorganisaties. Als de oudercommissie lid is kunnen alle ouders van de betreffende locatie / het betreffende gastouderbureau gebruik maken van hun dienstverlening.

Klik hier voor de website van BOink voor meer informatie voor oudercommissies. 

Ouders

Wij nemen de tijd voor u en uw kinderen

- Directie

Persoonlijk en informeel 

Nuna kinderopvang hecht veel waarde aan een goede communicatie met ouders.
Ouders worden daarom zoveel mogelijk bij de gang van zake betrokken. Door de kleinschaligheid van nuna is het contact veel intensiever. Hierdoor is er veel persoonlijk en informeel contact mogelijk. Tijdens het halen en brengen van de kinderen is er altijd tijd voor een praatje en eventueel een kopje koffie. Ook vragen of opmerkingen horen we graag van u. Ouders kunnen daarnaast altijd een afspraak met een van de (senior)leidsters of het hoofd van de kinderopvang maken, als ze behoefte hebben aan een gesprek.

Wennen
Voor aanvang van de opvang is er een kennismakingsgesprek en verzorgen we een rondleiding door het kinderopvang. Wanneer de plaatsing een feit is, volgt een intakegesprek. Na het intakegesprek worden er wenafspraken gemaakt. De wendagen worden samen met u bepaald.

Nieuwe kinderen krijgen 3 keer de mogelijkheid om te wennen op de groep:
1ste keer tot 12:30 uur
2de keer tot 16:00 uur
3de keer tot 18:30 uur
Wennen is niet verplicht, maar wordt wel aangeraden.

Gesprekken
Naast de dagelijkse gesprekjes organiseren we jaarlijkse kindbesprekingen. Tot de leeftijd van een jaar werken wij met overdrachtschriftjes, waarin dagelijks door de leidster kort verslag gedaan wordt van hoe de dag verlopen is en de praktische informatie rond eten en slapen wordt uitgewisseld. Verder volgen de pedagogisch medewerk(st)ers de ontwikkelingen van de kinderen elk half jaar door middel van een observatieformulier. Voor de baby's betekent dit bij een 6 maanden en 1 jaar, bij de dreumesen is dit bij 2 en 2,5 jaar en bij de peuters is dit bij 3 jaar, 3,5 jaar en 4 jaar. Aan de hand van de observaties vinden er twee keer per jaar 10-minutengesprekken plaats (voorjaar en najaar) voor kinderen vanaf ½ jaar. Het is niet verplicht voor ouder(s)/verzorger(s) om zich op te geven voor een gesprekje, de gesprekjes zijn een service.  

Aanmelden

Wilt u meer informatie over onze mogelijkheden, vul dan het aanmeldformulier in. 

Aanmeldformulier

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account