Uitstapjes en festiviteiten

Op de groepen worden ieder jaar verschillende activiteiten georganiseerd, waaronder:

  • De baby- en de dreumesgroepen gaan ieder jaar op een ochtend zwemmen Hiervoor worden de ouder(s)/verzorger(s)en kinderen allemaal uitgenodigd.
  • Verder organiseren voor de dreumesen een jaarlijks terugkomend uitstapje, bijvoorbeeld naar de Sint Joseph Speeltuin.
  • De donderdag voor het paasweekend kunt u komen ontbijten op het kinderopvang. De ouders/verzorgers zijn van harte uitgenodigd om een hapje mee te komen eten.
  • Nuna kinderopvang wordt elk jaar bezocht door Sinterklaas en zijn Pieten. Dit speciale feest wordt samen met de ouder(s)/verzorger(s) op Nuna kinderopvang gevierd.
  • Ieder jaar kunnen tijdens een speciale opa & oma weken kunnen de opa’s en oma’s een kijkje komen nemen bij Nuna kinderopvang.
  • Tevens wordt er ieder jaar een zomerfeest gegeven in samenwerking met de oudercommissie. Dit is voor iedereen.

Natuurlijk wordt er naast deze activiteiten ook geregeld iets door de groep zelf gedaan:

  • Zo gaan de groepen geregeld met de kinderen de buurt verkennen door bijvoorbeeld naar de naar de eendjes te kijken of naar een speeltuin in de buurt.
  • Soms worden er in de opvangtijd uitstapjes georganiseerd. U wordt hier van vooraf op de hoogte gesteld.
  • Echter komt het soms ook voor dat er kleine uitstapjes worden gemaakt zonder u medeweten. U kunt hierbij denken aan een boodschap doen (voor bijv. een activiteit) of een rondje te wandelen. Uiteraard zal er altijd worden gekeken naar de toestemmingsformulier van uw kind.
  • Bij uitstapje is ook het punt calamiteiten vervoer bijgevoegd, waarbij u toestemming geeft om een kind bij nood te vervoeren, waarbij indien mogelijk de voorzorgsmaatregelen worden toegepast.

Gordon Methode

Binnen Nuna Kinderopvang werken we met een communicatie methode die gebaseerd is op de theorie van Thomas Gordon.
Deze communicatiemethode dient als leidraad voor onze pedagogisch medewerkers. Alle pedagogisch medewerker hebben de training gevolgd of zullen deze wanneer zij in dienst zijn gekomen zo spoedig mogelijk volgen.

Gordon gaat uit van het volgende:

  • Om te weten wat de behoeften zijn van een kind moet je 'actief luisteren'.
  • Door te spreken vanuit een 'ik boodschap 'leert een kind ook rekening te houden met jouw.
  • Door kinderen te stimuleren hun eigen problemen op te lossen, stimuleer je de zelfstandigheid van het kind.

Een korte toelichting hierop:
'Actief luisteren' houdt in dat je open staat voor het kind. Je luistert naar wat het kind zegt, maar belangrijker is om te ontdekken wat het kind bedoelt. Als een kind vraagt 'mag ik een snoepje?', kan het kind bedoelen 'ik heb honger!'. Als opvoeder ben je ook een mens met eigen behoeften en gevoelens. Gordon stelt dat kinderen daar pas rekening meekunnen houden als zij ze ook begrijpen. Het is dus belangrijk dat de opvoeder ze aan het kind duidelijk maakt en uitlegt. Dit doe je door een zogenaamde "ik" boodschap. Als je hoofdpijn hebt, kun je op een kind dat lawaai maakt reageren met: "Hou nu eens op met die herrie!!"maar zo'n opmerking aard vaak ineen conflict. Beter is het volgens Gordon een "ik" boodschap te geven. "Ik heb vandaag hoofdpijn, ik heb last van het lawaai". Als je een boodschap geeft waarin je jou behoeften en gevoelens uitlegt, geef je de kinderen de vrijheid om daar op te reageren en met een eigen oplossing te komen.

Gordon is ervan overtuigd dat kinderen heel goed in staat zijn zelf problemen op te lossen. Door kinderen zelf een oplossing te laten vinden, respecteer en stimuleer je ook de zelfstandigheid van het kind. Het gaat er niet om, benadrukt Gordon, dat een van de partijen als winnaar uit de bus komt. Je moet samen proberen tot een oplossing te komen die voor beide bevredigend is, zonder dat je als opvoeder de strijd aangaat met het kind. De Gordon methode wordt dan ook wel de "Geen verlies methode" genoemd.

Gesprekken en observatie momenten

De pedagogisch medewerker volgen elk half jaar de ontwikkelingen van de kinderen door middel van een observatieformulier.
Aan de hand van de observaties vinden er twee keer per jaar 10-minutengesprekken plaats (voorjaar en najaar).
Bij de baby’s is dat wanneer uw kind in ieder geval een half jaar op de groep aanwezig is. Het is niet verplicht om u op te geven voor een gesprek.
De gesprekken zijn een service. Echter kunnen we sommige ouders/verzorgers verzoeken om te komen, vanwege bijvoorbeeld opvallend gedrag of bijzonderheden.

Informatievoorziening

Het komt regelmatig voor dat we alle ouders/ verzorgers willen informeren, over bijvoorbeeld een ontwikkeling of een verzoek. Om zoveel mogelijk ouders/ verzorgers te bereiken gebruiken we verschillende middelen:

De balie: In de entree van det kinderopvang vindt u de balie met veel informatie over de activiteiten, mededelingen van de Oudercommissie, berichtjes van medewerkers, verzoeken enz.

De website: In het ouderportaal (u kunt hiervoor inloggen via de website) wordt u op de hoogte gehouden van alle activiteiten, facturen, nieuwsbrieven, jaarverslagen, (inspectie)rapporten en het laatste nieuws.

Brieven: als er een belangrijke mededeling moet worden gedaan die niet kan wachten op de nieuwsbrief zal deze mededeling persoonlijk aan u worden overhandigd of in het mandje van uw jongste kind worden gedaan. Ook kan er een mededeling op de deur hangen van de groep, bijvoorbeeld wanneer er een ziekte heerst.

Mandje: elk kind heeft er een. Naast de werkjes van uw kind kunnen hier dus ook brieven of mededelingen in worden gedaan.

E-mail: U ontvangt persoonlijk een email als er een nieuw document voor u is geupload zoals facturen, nieuwsbrieven, jaarverslagen, rapporten enz. 

Aanmelden

Wilt u meer informatie over onze mogelijkheden, vul dan het aanmeldformulier in. 

Aanmeldformulier

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account