1 VISIE

1.1 Algemene visie

1.2 Visie van Nuna Kinderopvang op het individuele kind

1.3 De vier opvoedingsdoelen

1.3.1 Wij bieden emotionele veiligheid aan kinderen

1.3.2 Wij geven kinderen de gelegenheid tot het ontwikkelen van hun persoonlijke competentie

1.3.3 Wij geven kinderen de gelegenheid tot het ontwikkelen van hun sociale competentie

1.3.4 Het eigen kunnen maken van waarden en normen

1.4 De waarde van de vier opvoedingsdoelen voor ouders/ verzorgers

1.1 Algemene visie

De functie van kinderopvang in de samenleving heeft drie functies:

  • De economische functie biedt kansen aan ouders om actief deel te nemen aan de arbeidsmarkt of een opleiding te volgen.
  • De pedagogische functie garandeert ontwikkelingskansen in een kwaliteitsvolle opvang waar kinderen zich ten volle kunnen ontplooien op fysiek, emotioneel en sociaal vlak. De kinderopvang is een plek waar kinderen elkaar ontmoeten en in contact komen met de wereld. Ze leren er met respect omgaan met diversiteit.
  • De sociale functie draagt bij tot een rechtvaardige samenleving waarin maatschappelijke integratie bevorderd wordt en uitsluitingsmechanismen tegengegaan worden. De kinderopvang is een ontmoetingsplaats voor gezinnen, gelijkwaardig en wederkerig partnerschap staat voorop. Gezinnen worden uitgenodigd om actief te participeren in de opvang. Dit alles vindt plaats in de buurt waarin we gevestigd zijn.

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige mensen met een positief zelfbeeld. Dit willen wij vorm geven met professionele pedagogisch medewerkers, die betrokkenheid uitstralen naar de ouders/verzorgers én naar de kinderen, zodat het vertrouwen en het zelfvertrouwen kan groeien.

Wij geven kinderen vertrouwen en creëren een veilige sfeer waarin zij de ruimte krijgen om zo zelfstandig mogelijk te kiezen en zich in hun eigenheid te ontwikkelen. Dit kan in samenspraak met leeftijdgenootjes en vertrouwde volwassenen waarin er spelenderwijs grenzen worden ontdekt en verkent. Op deze manier werken wij mee aan de opbouw van gewetensvorming en leren de kinderen wat wel en niet gepast is binnen een groep. Het is namelijk lang niet vanzelfsprekend dat geslaagde individuele ontwikkeling altijd leidt tot sociaal verantwoordelijkheidsgevoel en tot actieve maatschappelijke participatie.

Wij zijn van mening dat aan het einde van de basisschool leeftijd een kind die bagage mee moet hebben gekregen, waarbij dan alleen nog van bijsturing gesproken kan worden. In de puberteitsfase moet er ruimte zijn voor identiteitsvorming. Wij zullen als Nuna kinderopvang, samen met de ouders/verzorgers, kinderen voor moeten bereiden op de toekomst. Dit doen we onder anderen door middel van overdracht van normen en waarden, waarbij we met enthousiasme de eigen inbreng van kinderen begroeten.

Wij begeleiden de kinderen individueel en als groep en houden daarbij rekening met het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Elk kind is namelijk uniek en ontwikkelt zich in zijn eigen tempo en op zijn eigen manier.

De ontmoeting met andere kinderen in een groep vinden wij waardevol omdat:

  • De groep een ontmoetingsplaats is waar hechte vriendschappen kunnen ontstaan.
  • Kinderen op vroege leeftijd leren relaties aan te gaan en sociale vaardigheden te oefenen.
  • Kinderen het plezier van samen spelen ervaren.
  • Kinderen leren om rekening te houden met elkaar.
  • Kinderen leren om voor zichzelf op te komen.
  • Kinderen van elkaar leren en elkaar beïnvloeden.
  • Kinderen veel zien van elkaar en daardoor worden uitgedaagd en gestimuleerd.
  • Zij leren zich aan te passen aan het groepsgebeuren op school.

1.2 Visie van Nuna Kinderopvang op het individuele kind

Nuna streeft ernaar om de best mogelijke zorg te bieden aan de kinderen die ons zijn toevertrouwd. Als kinderopvang hebben wij een aantal functies voor het individuele kind. Dit zijn lichamelijke en emotionele verzorging, opvoeding, overbrengen normen en waarden, bieden van spel en ontwikkelingsmogelijkheden, ontmoeting en preventie.
Veiligheid, acceptatie, respect, geborgenheid, vertrouwen, ‘echt zijn’ en liefde, vormen de basis voor de ontwikkelingen van een kind. Wij willen het kind de mogelijkheid bieden het beste uit zichzelf te halen, zodat er een goede basis gelegd wordt voor de toekomst.

1.3 De vier opvoedingsdoelen

Om onze visie vorm te geven in de praktijk gaan we uit van de vier pedagogische basisdoelen zoals deze zijn geformuleerd door Marianne Riksen-Walraven in 2000. Sinds 2005 staan deze opvoedingsdoelen in de beleidsregels kwaliteit kinderopvang en vormen de doelen het uitgangspunt voor het pedagogisch beleid van Nuna Kinderopvang.

De vier belangrijkste uitgangspunten van het pedagogisch beleid zijn gebaseerd op het principe van respect voor het kind en het vertrouwen in de eigen ontwikkelingsmogelijkheden van ieder kind; “Het kind centraal.” Dit principe wordt door iedereen gedragen binnen Nuna Kinderopvang en geeft daarmee sturing aan ons werk in de praktijk.

1.3.1 Wij bieden emotionele veiligheid aan kinderen

Wij zorgen dat uw kind zich geborgen voelt. Daarvoor werken we zoveel mogelijk met dezelfde vaste pedagogisch medewerkers zodat een vertrouwensband tussen uw kind en de pedagogisch medewerker kan ontstaan. Kinderen hebben behoefte aan lichamelijke aanraking en liefdevolle benadering en willen ook zelf genegenheid kunnen geven. Kinderen ontwikkelen het gevoel dat ze als individu waardevol zijn door de positieve respons en bevestiging van anderen op hun gedrag. Zo ontwikkelen ze een positief zelfbeeld. Het volgen van een vaste dagindeling biedt houvast. Hieraan ontleent uw kind een gevoel van veiligheid. Kinderen hebben behoefte aan een voorspelbare omgeving en een herkenbare structuur van de dag. Ons streven naar geborgenheid vindt u terug in de inrichting van de groepsruimte; deze straalt gezelligheid, betrokkenheid en warmte uit.

1.3.2 Wij geven kinderen de gelegenheid tot het ontwikkelen van hun persoonlijke competentie

Alle kinderen hebben de behoefte om zich te ontwikkelen, nieuwe dingen te leren beheersen en zichzelf als competent te ervaren. Daarom zoeken ze nieuwe uitdagingen op. Als kinderen zichzelf als te weinig kundig ervaren, kunnen ze last krijgen van faalangst en zouden weinig durf en ontwikkeling in hun spel kunnen gaan vertonen. Wij bieden kinderen de gelegenheid om te spelen en de wereld om hen heen te ontdekken. De ruimte waar uw kind wordt opgevangen en het spelmateriaal is uitdagend en nodigt uw kind uit op onderzoek te gaan. Uw kind kan zich spelenderwijs ontplooien. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen wijze en zijn eigen tempo. De pedagogisch medewerkers houden hier in hun benadering en begeleiding rekening mee. Zij benadrukken en belonen de dingen die een kind al kan en het zelfvertrouwen van uw kind zal hierdoor groeien. Het kind durft zich op deze manier te ontwikkelen en de pedagogisch medewerkers sluiten hierop aan door ervaringen te bieden die passen bij het kind en die verrijkend zijn. Op deze manier biedt Nuna zowel in de dagopvang als tijdens de BSO, kinderen de kans om zich samen met andere kinderen optimaal te ontplooien.

1.3.3 Wij geven kinderen de gelegenheid tot het ontwikkelen van hun sociale competentie

Als het gaat om het ontwikkelen van sociale competentie dan is aandacht nodig voor relaties tussen de kinderen onderling en voor activiteiten die onderling contact stimuleren. In een groep ontwikkelt het jonge kind belangstelling voor andere kinderen. Ze communiceren met elkaar op hun eigen manier, ze kijken naar elkaar, doen elkaar na, dagen elkaar uit en hebben samen plezier. In een vertrouwde omgeving ontwikkelen kinderen gevoelens van verbondenheid en sociale verantwoordelijkheid. Hierdoor durven kinderen initiatieven te nemen om contact te leggen met de andere kinderen. Bij Nuna Kinderopvang beschouwen we uw kind niet alleen als een uniek persoon met recht op individuele aandacht maar ook als een groepspersoon dat regelmatig aandacht moet delen. Wij bieden kinderen de kans om zich sociaal te ontwikkelen en samen met andere kinderen ‘groot te groeien’. Hiervoor stimuleren we de kinderen om samen te spelen en daarbij rekening te houden met elkaar.

1.3.4 Het eigen kunnen maken van waarden en normen

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich waarden en normen eigen kunnen maken. Het handelen is gericht op respect voor elkaar. Een kind leert afspraken maken en deze na te komen. Kinderen moeten hun conflicten zoveel mogelijk zelf oplossen, de pedagogisch medewerker is een scheidsrechter. Bij een conflict luistert zij actief, verwoordt het probleem en bespreekt de gevoelens. Hierbij confronteert de pedagogisch medewerker het kind met de gevolgen van zijn daden. In deze communicatie gaan wij uit van de Gordon Methode waar wij verderop nader op in gaan. Wij leren uw kind spelenderwijs respect te tonen voor andere ideeën, gevoelens, levensovertuigingen en culturen.

1.4 De waarde van de vier opvoedingsdoelen voor ouders/ verzorgers 

Wij bouwen samen met de ouders/verzorgers aan een brede ontwikkeling van het kind. De vier opvoedingsdoelen vormen de basis. In ons pedagogisch beleid zal duidelijk worden dat wij de grondslag leggen om onderstaande vragen positief te kunnen beantwoorden.

  1. Heeft mijn kind het hier fijn, voelt het zich hier goed?
  2. Krijgt het hier kans zich te ontwikkelen?
  3. Leert het omgaan met andere kinderen? Vriendjes?
  4. Wordt er op gelet dat de kinderen “zich gedragen”? (eerlijk delen, aardig zijn voor elkaar)

Subcategorieën

Aanmelden

Wilt u meer informatie over onze mogelijkheden, vul dan het aanmeldformulier in. 

Aanmeldformulier

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account