Pedagogisch Beleidsmedewerker/ Coach

Wij hebben voor de functie van pedagogisch beleidsmedewerker en coach minimaal 150 uur voor 2024 beschikbaar gesteld.  De urenverantwoording is gebasserd op de rekentool van de Rijksoverheid, deze is te vinden via deze link.

Het aantal uren is een wettelijk vastgelegd minimum en wij zullen meer uren beschikbaar stellen voor een of beide functies als dat nodig is.

Plan van aanpak werkzaamheden als beleidsmedewerker

Het beleid van Nuna Kinderopvang is in 2015 opgesteld. In de afgelopen jaren is het beleid aangepast en uitgebreid. Dit is onder andere vanuit ervaringen in de praktijk en/of door (wettelijke) veranderingen/ eisen binnen de kinderopvang doorgevoerd.

Voor de functie als beleidsmedewerker hebben wij minimaal 100 uur per jaar beschikbaar, waarbij de dagopvang (50 uur) en de BSO (50 uur) worden gezien als aparte locatie.  Zowel de dagopvang als de buitenschoolse opvang zijn afzonderlijk ingeschreven in Landelijk Register Kinderopvang. 

Voor 2024 is de volgende planning gemaakt:

De 100 uren die beschikbaar zijn voor de beleidsmedewerker, worden in grote lijnen als volgt ingezet:

Werkzaamheden

Aantal uren

Bewaken van algemene kwaliteit en signaleren van verbeter- en knelpunten

10

Herzieningen in pedagogisch beleidsplan

10

Herzieningen van protocollen

5

Maken van nieuwe protocollen

10

Herzieningen en maken van huisregels en groepsregels

5

Gesprekken en vergaderingen met de oudercommissie

5

Uitwerken en begeleiden van kind-volgsysteem incl. observatielijsten

10

Opleidingsplannen opstellen, opvolgen en begeleiden

10

Herzieningen, bewaken en ondersteunen van het beleid veiligheid, hygiëne en gezondheid

5

Voorbereiden, inplannen en uitvoeren teamvergaderingen

5

Adviseren (en werving) personeel

5

Adviseren en informeren betrokkenen bij calamiteiten/aanpassingen o.a. nieuwsbrieven etc.

10

Voorkomende werkzaamheden

10

Onvoorziene werkzaamheden worden ingepland bovenop de minimale 100 uur

p.m.

Totaal

100

De bovengenoemde werkzaamheden gaan steeds in overleg met de houder/ eigenaar en de locatiemanager, welke beide hun vaste dagelijkse taken hebben zoals het financieel/ administratieve en dagelijkse praktijk zoals planning, roosters, calamiteiten etc. 

Plan van aanpak werkzaamheden als pedagogisch coach

Sinds februari 2020 heeft onze pedogisch beleidsmedewerker een erkend diploma behaald als pedagogisch coach. De pedagogisch coach, coacht de pedagogisch medewerkers in hun pedagogisch (didactisch) handelen op de werkvloer. Het belangrijkste doel van het coachen is dat de beroepskracht of pedagogisch medewerker de mogelijkheid krijgt zich verder te professionaliseren. De beroepskracht kan hierdoor blijven groeien en zich verder bekwamen om zo een kind meer kansen en mogelijkheden te bieden in de individuele ontwikkeling en behoeften.

In 2020 hebben er kennismakingsgesprekken plaatsgevonden over het algemeen telefonisch/ online en is er een persoonlijkheidstest afgenomen om als coach een beter beeld te krijgen van de medewerker en kan inschatten op welke manier de coachee het beste uit zichzelf kan halen. 

De pedagogisch coach wordt minimaal 50 uur per jaar (2024) ingezet. Dit aantal uren komt tot stand vanuit de wettelijke rekentool waarbij het gaat om 10 x 5 fte (50 uur). Deze coachingsuren worden verdeeld over 10 pedagogisch medewerkers.

De coach, ook in functie als beleidsmedewerker, houdt steeds voor ogen dat beleid en praktijk in overeenstemming zijn en dat iedere beroepskracht gemotiveerd aan het werk blijft.

 

Voor de coachingswerkzaamheden in 2024 is de volgende planning gemaakt:

De voorziene, benodigde uren staan hierbij vermeld maar de praktijk kan anders uitwijzen.

Observeren praktijk (10 uur) waarbij het uitgangspunt is dat alle verschillende medewerkers gezien worden.

Leiddraad observeren:

  • Het handelen op basis van de 4 Pedagogische Basisdoelen (Marianne Riksen)
  • Het vrij spelen
  • Eetmomenten
  • Persoonlijke verzorging van de kinderen
  • Naar bed brengen en uit bed halen
  • Buiten spelen
  • (gerichte)ontwikkelingsgerichte activiteiten
  • Wenperiode (als dit aan de orde is)
  • Overdrachten met de ouders/ verzorgers
  • Uitstapjes (als dit aan de orde is)
  • Taakverdeling collega’s onderling
  • communicatie
  • Verslaglegging/ dagrapportage/ overdracht collega’s
  • Huishoudelijke taken

De bevindingen inventariseren en bespreken in maandelijkse 10-minuten gesprekken (20 uur) 
individueel per PM-er gaan we vanaf januari 2024 per maand een 10 minuten gesprek houden via Google-Meet. Hiervoor gaan we een vast tijdstip bepalen dat in de agenda vastgelegd wordt.

 Leidraad gesprek:

  • Complimenten geven
  • Feedback geven
  • Tips en Tops
  • Bewustwording en reflectie op geobserveerde handelingen
  • Werkinstructies en toegepaste protocollen
  • Signalen van knelpunten in de werkzaamheden bespreken
  • Leerdoelen bepalen en bespreken van reeds gestelde leerdoelen
  • Vragen/ wensen coachee en en afspraken richting het volgende contactmoment

Trainingen (20-30 uur flexibel)

welke gegeven kunnen worden in het kader van het coachen in combinatie met het beleid.
Deze zullen samen met de eigenaar/ houder worden uitgewerkt. Inzet kan individueel of in groep en zal gaan in overleg.

Hiervoor maakt de coach ook gebruik van de groepsapp bijvoorbeeld om de wekelijkse thema's onder de aandacht.

De volgende trainingen staan voor 2024 op de planning:

Communicatie en interactie met kinderen met GORDON (training van locatiemanager tot trainer)
Communicatie en interactie is zeer belangrijk binnen de kinderopvang en het is belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Wij werken met de Gordon methode waar we bewust voor hebben gekozen en dit een hele prettige manier van communiceren is voor alle partijen.

In januari en februari 2023 hebben alle medewerkers deelgenomen aan de opfrissingscursus die wij ingekocht hebben. Op de planning staat dat onze locatiemanager zelf getraind gaat worden als trainer. Hiermee kunnen wij dan snel anticiperen bij nieuwe medewerkers en hebben we de kennis 'in huis'. 

Scholing en diplomering taalniveau 3F uiterlijik voor 1 juni 2024
Een aantal medewerkers is nog niet in bezit van het vereiste taalniveau 3F. Dit is volgens de wet IKK verplicht vanaf 1 januari 2025. We gaan op zoek naar een passende opleiding voor de medewerkers zodat wij hiermee in orde zijn.

Babycursus: werken met baby's (0-1 jaar)
Vanaf 1 januari 2025 is een geaccrediteerd certificaat of diploma verplicht als een (tijdelijk) medewerker werkt met baby's. 3 medewerkers waren al in bezit van een gecertificeerd bewijs en in 2023 hebben nog 3 medewerkers een certificaat behaald. We streven om al onze medewerkers in de eerste helft van 2024 gecertificeerd te hebben. 

Online workshops via E-wise
Een aantal collega's zijn reeds begonnen met deze workshops/ cursussen. E-wise heeft een zeer gevarieerd aanbod van workshops/ korte cursussen die voortkomen uit ervaringen in de praktijk. Adviezen voor het volgen van bepaalde, gerichte cursussen en workshops kunnen gegeven worden naar aanleiding van coachingsgesprekken. 

Ontwikkelingsgericht werken vanuit ‘negen competenties’
Het bieden van handvatten bij het begeleiden, sturen en enthousiast maken van de PM-ers om ontwikkelingsgericht te gaan leren werken. De negen belangrijkste competenties moeten in hun DNA terecht komen zodat ze situaties kunnen herkennen (ontwikkelkansen) om met een of meer competenties wat te doen. Ook leren om zelf van die ‘leerbare’ situaties te creëren (ontwikkelprikkels) gedurende de loop van de dag met de kinderen.

Taalontwikkeling van het kind en activiteiten die hierbij passen
vraag is ook gekomen uit brainstormen. Hier moet meer aandacht aan besteed worden en we moeten meenemen dat we verschillende anderstalige kinderen hebben. Verdiepen in de mogelijkheden en adviezen hoe hier mee om te gaan.

Beleid en protocollen van Nuna Kinderopvang
Een punt wat al lang speelt binnen het beleidsteam. Hoe brengen we  onze (nieuwe) medewerkers op een uitdagende manier de ‘regels, wetten, beleid, protocollen, aanpassingen, veranderingen etc.’bij. We hebben alles ‘op papier’ via een persoonlijke inlog op de website. Hier staan de laatste versies en de teksten op de website zijn dan ook leidend. De opdracht aan de (nieuwe) medewerkers om alles door te lezen en ervoor te zorgen dat je de belangrijkste zaken (PB, huisregels, werkplannen, protocollen) beheerst voordat je een stap zet. Hier gaat namelijk veel tijd inzitten. 

Ideeën, voorstellen etc. voor trainingen
Vanuit de gesprekken en vragen met de medewerkers kunnen er nieuwe (externe) trainingen ingezet worden

 

Schoolvakantie 2023

{loadformmaker 33}

Rondleiding

Bij Nuna Kinderopvang begrijpen we dat het kiezen van de juiste kinderopvang een belangrijke beslissing is. Daarom bieden wij u graag de mogelijkheid om een rondleiding aan te vragen, zodat u een goed beeld krijgt van onze locatie en kunt kennismaken met ons team.

Afspraak maken

Het maken van een afspraak voor een rondleiding is eenvoudig via ons aanmeldformulier. U kiest een moment dat u het beste uitkomt, en wij zorgen dat alles gereed is om u welkom te heten.

Wat kunt u verwachten?

Tijdens de rondleiding bespreken we verschillende belangrijke zaken, zoals:

  • Het pedagogisch beleid en werkplan
  • De oudercommissie en hun werkwijze
  • De wachtlijst en beschikbaarheid
  • De overeenkomst en voorwaarden
  • Uw persoonlijke wensen voor de opvang
  • Alle overige vragen die u heeft

We nemen uitgebreid de tijd om u te informeren en uw vragen te beantwoorden. Open communicatie vinden wij ontzettend belangrijk, omdat het de basis vormt voor een goede samenwerking tussen ons, u als ouder/verzorger, en natuurlijk de kinderen.

Kennismaken met onze organisatie

Tijdens de rondleiding krijgt u niet alleen de kans om onze opvanglocatie te bekijken, maar ook om kennis te maken met onze werkwijze en filosofie. U krijgt een kijkje in de verschillende groepen, waar wij veel waarde hechten aan stabiliteit. Een stabiele groep draagt bij aan de emotionele veiligheid van de kinderen. Daarom proberen wij de rondleidingen in de groepen kort te houden en de rust in de groepen zo min mogelijk te verstoren.

Praktische informatie voor de rondleiding

Wij vragen u om tijdens de rondleiding rekening te houden met de volgende punten:

  • U wordt op het afgesproken tijdstip verwacht door een van onze collega’s, die u zal rondleiden en uw vragen zal beantwoorden.
  • Kinderen zijn vaak nieuwsgierig en kunnen naar u toe komen. Wij verzoeken u vriendelijk om de kinderen niet op te tillen of fysiek contact te maken, zodat de rust binnen de groep behouden blijft.

Interne klachtenreling

Inleiding

Voor u ligt de interne klachtenregeling van Nuna Kinderopvang om klachten over de opvang van uw kind(eren) en over de dienstverlening, of die daarmee verband houden, aan de orde te stellen. De ervaring leert dat mensen om allerlei redenen lang aarzelen voordat zij hun ongenoegen kenbaar maken.

Vooral in de kinderopvang, waarbij men zich afhankelijk voelt van de kinderopvangorganisatie, bestaat de angst dat het kind, door het uiten van een klacht, de dupe zal worden. Kinderopvang behoort tot de dienstverlenende en verzorgende instellingen. Het kenmerk van een dergelijke organisatie is dat de dienstverlening juist in de directe relatie met ouders/ verzorgers en kinderen tot stand komt. Het contact met hen is dus essentieel en het is voor alle partijen belangrijk om dat contact zo optimaal mogelijk te laten zijn. Daarmee wordt een groot deel van de kwaliteit bepaald.

Nuna Kinderopvang wil de opmerkingen en klachten van de ouders graag horen, omdat ze bijdragen aan het behouden dan wel verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Vanuit onze kant gezien, worden ouders/ verzorgers van harte uitgenodigd om hun opmerkingen en ervaringen kenbaar te maken.

Deze klachtenregeling is bedoeld om structuur te geven aan de behandeling van klachten en geldt voor de ouders/ verzorgers die ingeschreven zijnbij Nuna Kinderopvang.

Aangegeven wordt, wat wordt verstaan onder een klacht, welke fasen van behandeling mogelijk zijn, wie de klacht behandeld en welke regels gelden voor een zorgvuldige behandeling.

Uitgangspunten

Uitgangspunten voor de klachtenregeling zijn:

Begripsomschrijvingen

De begripsomschrijvingen voor de interne klachtenregeling:

Klachtenprocedure

Zoals gezegd in de inleiding, streeft Nuna Kinderopvang ernaar om aanmerkingen of onvrede gevoelens in een vroeg stadium te bespreken in een sfeer van opbouwend overleg, om een goede relatie en communicatie tussen ouders/ verzorgers en het management, te bevorderen en niet te verstoren.

Wat kun u als ouder/ verzorger verwachten:

  • Bij het schriftelijk indienen van uw klacht, ontvang u binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging;
  • De kinderopvangorganisatie onderzoekt uw klacht zorgvuldig;
  • Nuna Kinderopvang houdt u zoveel mogelijk op de hoogte van de voortgang van de behandeling van uw klacht;
  • Afhankelijk van de aard en ernst van uw klacht, ontvangt u zo spoedig mogelijk een reactie op uw klacht, doch uiterlijk binnen 6 weken.
  • Van Nuna Kinderopvang ontvangt u een schriftelijk en met redenen omkleed oordeel op de klacht met daarin een concrete termijn waarbinnen eventuele maatregelen naar aanleiding van de klacht zullen zijn verwezenlijkt

Wanneer u niet tevreden bent over de reactie, dan kunt u dit schriftelijk kenbaar maken aan ons. Uw reactie wordt dan opnieuw volgens deze interne klachtenprocedure in behandeling genomen.

Als de eerste fase niet naar tevredenheid van u als ouder/ verzorger verloopt, kunt u een formele klacht indienen bij de geschillencommissie Kinderopvang.

Wilt u meteen de geschillencommissie Kinderopvang inschakelen, kijk dan naar de voorwaarden op de website van de Geschillencommissie Kinderopvang; www.degeschillencommissie.nl 

Aanmelden

Wilt u meer informatie over onze mogelijkheden, vul dan het aanmeldformulier in. 

Aanmeldformulier

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account