Pedagogisch Beleidsmedewerker/ Coach
Wij hebben voor de functie van pedagogisch beleidsmedewerker en coach minimaal 150 uur voor 2024 beschikbaar gesteld. De urenverantwoording is gebasserd op de rekentool van de Rijksoverheid, deze is te vinden via deze link.
Het aantal uren is een wettelijk vastgelegd minimum en wij zullen meer uren beschikbaar stellen voor een of beide functies als dat nodig is.
Plan van aanpak werkzaamheden als beleidsmedewerker
Het beleid van Nuna Kinderopvang is in 2015 opgesteld. In de afgelopen jaren is het beleid aangepast en uitgebreid. Dit is onder andere vanuit ervaringen in de praktijk en/of door (wettelijke) veranderingen/ eisen binnen de kinderopvang doorgevoerd.
Voor de functie als beleidsmedewerker hebben wij minimaal 100 uur per jaar beschikbaar, waarbij de dagopvang (50 uur) en de BSO (50 uur) worden gezien als aparte locatie. Zowel de dagopvang als de buitenschoolse opvang zijn afzonderlijk ingeschreven in Landelijk Register Kinderopvang.
Voor 2024 is de volgende planning gemaakt:
De 100 uren die beschikbaar zijn voor de beleidsmedewerker, worden in grote lijnen als volgt ingezet:
Werkzaamheden |
Aantal uren |
Bewaken van algemene kwaliteit en signaleren van verbeter- en knelpunten |
10 |
Herzieningen in pedagogisch beleidsplan |
10 |
Herzieningen van protocollen |
5 |
Maken van nieuwe protocollen |
10 |
Herzieningen en maken van huisregels en groepsregels |
5 |
Gesprekken en vergaderingen met de oudercommissie |
5 |
Uitwerken en begeleiden van kind-volgsysteem incl. observatielijsten |
10 |
Opleidingsplannen opstellen, opvolgen en begeleiden |
10 |
Herzieningen, bewaken en ondersteunen van het beleid veiligheid, hygiëne en gezondheid |
5 |
Voorbereiden, inplannen en uitvoeren teamvergaderingen |
5 |
Adviseren (en werving) personeel |
5 |
Adviseren en informeren betrokkenen bij calamiteiten/aanpassingen o.a. nieuwsbrieven etc. |
10 |
Voorkomende werkzaamheden |
10 |
Onvoorziene werkzaamheden worden ingepland bovenop de minimale 100 uur |
p.m. |
Totaal |
100 |
De bovengenoemde werkzaamheden gaan steeds in overleg met de houder/ eigenaar en de locatiemanager, welke beide hun vaste dagelijkse taken hebben zoals het financieel/ administratieve en dagelijkse praktijk zoals planning, roosters, calamiteiten etc.
Plan van aanpak werkzaamheden als pedagogisch coach
Sinds februari 2020 heeft onze pedogisch beleidsmedewerker een erkend diploma behaald als pedagogisch coach. De pedagogisch coach, coacht de pedagogisch medewerkers in hun pedagogisch (didactisch) handelen op de werkvloer. Het belangrijkste doel van het coachen is dat de beroepskracht of pedagogisch medewerker de mogelijkheid krijgt zich verder te professionaliseren. De beroepskracht kan hierdoor blijven groeien en zich verder bekwamen om zo een kind meer kansen en mogelijkheden te bieden in de individuele ontwikkeling en behoeften.
In 2020 hebben er kennismakingsgesprekken plaatsgevonden over het algemeen telefonisch/ online en is er een persoonlijkheidstest afgenomen om als coach een beter beeld te krijgen van de medewerker en kan inschatten op welke manier de coachee het beste uit zichzelf kan halen.
De pedagogisch coach wordt minimaal 50 uur per jaar (2024) ingezet. Dit aantal uren komt tot stand vanuit de wettelijke rekentool waarbij het gaat om 10 x 5 fte (50 uur). Deze coachingsuren worden verdeeld over 10 pedagogisch medewerkers.
De coach, ook in functie als beleidsmedewerker, houdt steeds voor ogen dat beleid en praktijk in overeenstemming zijn en dat iedere beroepskracht gemotiveerd aan het werk blijft.
Voor de coachingswerkzaamheden in 2024 is de volgende planning gemaakt:
De voorziene, benodigde uren staan hierbij vermeld maar de praktijk kan anders uitwijzen.
Observeren praktijk (10 uur) waarbij het uitgangspunt is dat alle verschillende medewerkers gezien worden.
Leiddraad observeren:
- Het handelen op basis van de 4 Pedagogische Basisdoelen (Marianne Riksen)
- Het vrij spelen
- Eetmomenten
- Persoonlijke verzorging van de kinderen
- Naar bed brengen en uit bed halen
- Buiten spelen
- (gerichte)ontwikkelingsgerichte activiteiten
- Wenperiode (als dit aan de orde is)
- Overdrachten met de ouders/ verzorgers
- Uitstapjes (als dit aan de orde is)
- Taakverdeling collega’s onderling
- communicatie
- Verslaglegging/ dagrapportage/ overdracht collega’s
- Huishoudelijke taken
De bevindingen inventariseren en bespreken in maandelijkse 10-minuten gesprekken (20 uur)
individueel per PM-er gaan we vanaf januari 2024 per maand een 10 minuten gesprek houden via Google-Meet. Hiervoor gaan we een vast tijdstip bepalen dat in de agenda vastgelegd wordt.
Leidraad gesprek:
- Complimenten geven
- Feedback geven
- Tips en Tops
- Bewustwording en reflectie op geobserveerde handelingen
- Werkinstructies en toegepaste protocollen
- Signalen van knelpunten in de werkzaamheden bespreken
- Leerdoelen bepalen en bespreken van reeds gestelde leerdoelen
- Vragen/ wensen coachee en en afspraken richting het volgende contactmoment
Trainingen (20-30 uur flexibel)
welke gegeven kunnen worden in het kader van het coachen in combinatie met het beleid.
Deze zullen samen met de eigenaar/ houder worden uitgewerkt. Inzet kan individueel of in groep en zal gaan in overleg.
Hiervoor maakt de coach ook gebruik van de groepsapp bijvoorbeeld om de wekelijkse thema's onder de aandacht.
De volgende trainingen staan voor 2024 op de planning:
Communicatie en interactie met kinderen met GORDON (training van locatiemanager tot trainer)
Communicatie en interactie is zeer belangrijk binnen de kinderopvang en het is belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Wij werken met de Gordon methode waar we bewust voor hebben gekozen en dit een hele prettige manier van communiceren is voor alle partijen.
In januari en februari 2023 hebben alle medewerkers deelgenomen aan de opfrissingscursus die wij ingekocht hebben. Op de planning staat dat onze locatiemanager zelf getraind gaat worden als trainer. Hiermee kunnen wij dan snel anticiperen bij nieuwe medewerkers en hebben we de kennis 'in huis'.
Scholing en diplomering taalniveau 3F uiterlijik voor 1 juni 2024
Een aantal medewerkers is nog niet in bezit van het vereiste taalniveau 3F. Dit is volgens de wet IKK verplicht vanaf 1 januari 2025. We gaan op zoek naar een passende opleiding voor de medewerkers zodat wij hiermee in orde zijn.
Babycursus: werken met baby's (0-1 jaar)
Vanaf 1 januari 2025 is een geaccrediteerd certificaat of diploma verplicht als een (tijdelijk) medewerker werkt met baby's. 3 medewerkers waren al in bezit van een gecertificeerd bewijs en in 2023 hebben nog 3 medewerkers een certificaat behaald. We streven om al onze medewerkers in de eerste helft van 2024 gecertificeerd te hebben.
Online workshops via E-wise
Een aantal collega's zijn reeds begonnen met deze workshops/ cursussen. E-wise heeft een zeer gevarieerd aanbod van workshops/ korte cursussen die voortkomen uit ervaringen in de praktijk. Adviezen voor het volgen van bepaalde, gerichte cursussen en workshops kunnen gegeven worden naar aanleiding van coachingsgesprekken.
Ontwikkelingsgericht werken vanuit ‘negen competenties’
Het bieden van handvatten bij het begeleiden, sturen en enthousiast maken van de PM-ers om ontwikkelingsgericht te gaan leren werken. De negen belangrijkste competenties moeten in hun DNA terecht komen zodat ze situaties kunnen herkennen (ontwikkelkansen) om met een of meer competenties wat te doen. Ook leren om zelf van die ‘leerbare’ situaties te creëren (ontwikkelprikkels) gedurende de loop van de dag met de kinderen.
Taalontwikkeling van het kind en activiteiten die hierbij passen
vraag is ook gekomen uit brainstormen. Hier moet meer aandacht aan besteed worden en we moeten meenemen dat we verschillende anderstalige kinderen hebben. Verdiepen in de mogelijkheden en adviezen hoe hier mee om te gaan.
Beleid en protocollen van Nuna Kinderopvang
Een punt wat al lang speelt binnen het beleidsteam. Hoe brengen we onze (nieuwe) medewerkers op een uitdagende manier de ‘regels, wetten, beleid, protocollen, aanpassingen, veranderingen etc.’bij. We hebben alles ‘op papier’ via een persoonlijke inlog op de website. Hier staan de laatste versies en de teksten op de website zijn dan ook leidend. De opdracht aan de (nieuwe) medewerkers om alles door te lezen en ervoor te zorgen dat je de belangrijkste zaken (PB, huisregels, werkplannen, protocollen) beheerst voordat je een stap zet. Hier gaat namelijk veel tijd inzitten.
Ideeën, voorstellen etc. voor trainingen
Vanuit de gesprekken en vragen met de medewerkers kunnen er nieuwe (externe) trainingen ingezet worden