Nieuwjaarsborrel 2024

{loadformmaker 31}

Profiel Pedagogisch Medewerker Nuna Kinderopvang

Profiel Pedagogisch Medewerker

Kerncompetenties

Pedagogisch handelen

Het creëren van een omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen, door het toepassen van pedagogische stromingen en visies waarbij de 4 pedagogische opvoedingsdoelen als pijlers, steeds de rode draad zijn.

  • Kent de visie en het pedagogisch beleid van Nuna Kinderopvang met verwante protocollen en regels.
  • Toont respect voor de eigenheid van het kind en handelt hiernaar.
  • Organiseert activiteiten die aansluiten bij de visie van de organisatie.
  • Organiseert activiteiten die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van het unieke kind.
  • Kan ‘kind’ zijn met de kinderen door actief deel te nemen aan activiteiten en spel.
  • Is betrokken en vindt het leuk om dagelijks met kinderen bezig te zijn, ook als ze druk zijn, veel lawaai maken tijdens het spelen of veel aandacht en verzorging nodig hebben.
  • Moedigt gewenst gedrag aan en treedt op wanneer ongewenst gedrag ontstaat (pijler).
  • Benut kansen voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van het kind, door hem of haar hierin te stimuleren en door uitdagende spelactiviteiten aan te bieden (pijlers).
  • Creëert emotionele veiligheid zoals staat omschreven in het pedagogisch beleid van Nuna Kinderopvang (pijler).
  • Heeft inzicht in het groepsproces en speelt hierop in.
  • Neemt preventieve maatregelen om problemen en onveilige situaties te voorkomen.
  • Signaleert het wanneer de ontwikkeling van het kind afwijkt van wat gebruikelijk is en rapporteert dit.

Klantgericht

Door te handelen,  gedrag en goede communicatie, de (interne) klant centraal stellen

  • Heeft hiervoor goede communicatieve vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk. Nuna Kinderopvang werkt met de Gordonmethode.
  • Onderzoekt de wensen en behoeften van het kind.
  • Onderzoekt de wensen en behoeften van de ouders.
  • Onderzoekt de wensen en behoeften van collega´s.
  • Zorgt ervoor dat het kind zich gehoord, begrepen en geholpen voelt.
  • Zorgt ervoor dat ouders zich gehoord, begrepen en geholpen voelen.
  • Zorgt ervoor dat collega´s zich gehoord, begrepen en geholpen voelen.
  • Maakt duidelijke afspraken over de te leveren diensten en komt deze na.
  • Neemt klachten van klanten serieus en handelt hiernaar, door actie te ondernemen en een terugkoppeling te geven over het verloop en de afhandeling.
  • Zorgt ervoor dat de klant tevreden is over de dienstverlening.

Aanpassingsvermogen/ flexibiliteit

Het effectief blijven handelen bij veranderende omstandigheden, door gedrag af te stemmen op omgeving, taken, verantwoordelijkheden en/of mensen. Door verschillende factoren is de kinderopvang een dynamische, uitdagende en snel veranderende omgeving.

  • Werkt effectief en efficiënt bij onverwachte veranderingen in het werk.
  • Blijft stabiel functioneren bij veranderingen in de organisatie/ omgeving.
  • Kan snel schakelen door een nieuwe aanpak te kiezen wanneer de omstandigheden wijzigen. Gemakkelijk switchen tussen heel verschillende taken die afwisselend en snel na elkaar om aandacht vragen.
  • Is in een staat van (positieve) stress alert en zorgvuldig.
  • Gaat gemakkelijk om met nieuwe regels en procedures.
  • Is bereid om de eigen gewoontes te veranderen.
  • Kan zelfstandig werken zonder ondersteuning en toezicht van anderen.

Creativiteit

Knutselen, spelletjes spelen, dansen, toneelspelen, de natuur in. Door een juiste dag invulling ervoor zorgen dat de kinderen zich niet gaan vervelen. Het ontwikkelen van inventieve, originele en nieuwe oplossingen en ideeën.

  • Stemt activiteiten af op de leeftijd en vaardigheden van de kinderen.
  • Komt met originele ideeën.
  • Kan met creatieve vermogens snel oplossingen bedenken voor nieuwe situaties.
  • Doet voorstellen voor vernieuwende activiteiten, werkwijzen of benaderingen.
  • Kijkt verder dan de meest voor de hand liggende oplossing.
  • Zoekt naar (betere) alternatieven voor de huidige aanpak.
  • Durft te experimenteren.

Plannen en organiseren

Kinderopvang gebeurt volgens een dagindeling. Om ervoor te zorgen dat de dag volgens planning verloopt, moet je goed kunnen plannen en organiseren. Je bepaald doelen en prioriteiten en kunt aangeven welke acties, middelen en tijd nodig zijn om de doelen te kunnen bereiken.

  • Formuleert concrete en uitvoerbare doelen.
  • Het bieden van structuur aan de kinderen.
  • Organiseert het werk van het begin tot eind in stappen en activiteiten.
  • Maakt inschattingen betreffende de benodigde capaciteit en middelen.
  • Stelt prioriteiten in de werkzaamheden.
  • Kijkt vooruit om planningen bij te kunnen stellen.
  • Zet zich in als Teamplayer om samen met anderen doelen te bereiken.
  • Toont initiatieven.

Sensiviteit

Het inleven in de gevoelens en belangen van anderen, door hier rekening mee te houden en ernaar te handelen. Daarnaast het bewust zijn van de invloed van het eigen gedrag op anderen. Binnen de kinderopvang is een goede samenwerking van cruciaal belang.

  • Voelt de gevoelens, stemming en behoeften van de ander aan en houdt hier rekening mee.
  • Heeft het vermogen om irritaties te voorkomen, of conflicten op te lossen op basis van inzicht en sociale interacties
  • Begrijpt dat het eigen gedrag effect heeft op de ander.
  • Reageert op non-verbale signalen van de ander.
  • Toont zich betrokken naar de situatie van de ander door op belangrijke gebeurtenissen te reageren.
  • Vraagt door bij opmerkingen van emotionele aard.
  • Uit zich positief over ‘prestaties’ van anderen.
  • Luistert naar anderen en probeert hun beweegredenen of positie te begrijpen.
  • Draagt samen met anderen bij aan het aanpakken van conflicten, problemen en spanningen.
  • Is bereid om te onderhandelen en concessies te doen om tot een gezamenlijk resultaat te komen.

Integriteit

 Het betrouwbaar uitvoeren van de functie, door geldende regels, verantwoordelijkheden en normen en waarden en die met de werkomgeving verband houden te handhaven.

  • Houdt zich aan de gedragscodes die aan de functie en werkomgeving verwant zijn.
  • Communiceert zaken open en transparant.
  • Komt beloftes en afspraken na.
  • Gaat vertrouwelijk om met persoonlijke of gevoelige informatie en verstrekt alleen informatie aan anderen als zij daar werkelijk recht op hebben.
  • Onderneemt actie wanneer integriteit mogelijk in het geding is.
  • Houdt, ook onder druk, vast aan eigen principes en overtuigingen

Zelfontwikkeling

Inzicht verwerven in de eigen sterke kanten, begrenzingen en mogelijkheden en actie ondernemen om te ontwikkelen en verbeteren. Dit door kennis, kunde en vaardigheden eigen te maken en in de praktijk toe te passen.

  • Heeft een realistisch beeld van de eigen sterke en minder sterke punten en kan deze benoemen
  • Past opgedane kennis toe in de praktijk.
  • Toont nieuwsgierigheid en leergierigheid om de huidige kennis en het functioneren te verbreden en te verdiepen.
  • Is gemotiveerd om te groeien in kennis en ervaring.
  • Durft fouten te maken, om er van te leren en ernaar te handelen en daardoor te kunnen groeien.
  • Staat open voor feedback op het eigen functioneren en handelt hiernaar.

Organisatie-identificatie/ loyaliteit

Het handelen en gedrag een afspiegeling laten zijn van de bedoelingen van Nuna Kinderopvang als organisatie en betrokkenheid tonen met de doelstellingen.

  • Laat zich positief uit over de organisatie en het beleid.
  • Respecteert de regels, ook als ze aan verandering onderhevig zijn en niet direct overeenkomen met je eigen belangen.
  • Is terughoudend met het naar buiten brengen van informatie vanuit de organisatie, haar ‘klanten’ (kinderen) en medewerkers (privacy bewaking)
  • Wil op de hoogte zijn van het beleid, de keuzes en de plannen van het management.
  • Voert opdrachten van het management professioneel uit.

Pedagogisch Beleidsmedewerker/ Coach

Wij hebben voor de functie van pedagogisch beleidsmedewerker en coach minimaal 150 uur voor 2024 beschikbaar gesteld.  De urenverantwoording is gebasserd op de rekentool van de Rijksoverheid, deze is te vinden via deze link.

Het aantal uren is een wettelijk vastgelegd minimum en wij zullen meer uren beschikbaar stellen voor een of beide functies als dat nodig is.

Plan van aanpak werkzaamheden als beleidsmedewerker

Het beleid van Nuna Kinderopvang is in 2015 opgesteld. In de afgelopen jaren is het beleid aangepast en uitgebreid. Dit is onder andere vanuit ervaringen in de praktijk en/of door (wettelijke) veranderingen/ eisen binnen de kinderopvang doorgevoerd.

Voor de functie als beleidsmedewerker hebben wij minimaal 100 uur per jaar beschikbaar, waarbij de dagopvang (50 uur) en de BSO (50 uur) worden gezien als aparte locatie.  Zowel de dagopvang als de buitenschoolse opvang zijn afzonderlijk ingeschreven in Landelijk Register Kinderopvang. 

Voor 2024 is de volgende planning gemaakt:

De 100 uren die beschikbaar zijn voor de beleidsmedewerker, worden in grote lijnen als volgt ingezet:

Werkzaamheden

Aantal uren

Bewaken van algemene kwaliteit en signaleren van verbeter- en knelpunten

10

Herzieningen in pedagogisch beleidsplan

10

Herzieningen van protocollen

5

Maken van nieuwe protocollen

10

Herzieningen en maken van huisregels en groepsregels

5

Gesprekken en vergaderingen met de oudercommissie

5

Uitwerken en begeleiden van kind-volgsysteem incl. observatielijsten

10

Opleidingsplannen opstellen, opvolgen en begeleiden

10

Herzieningen, bewaken en ondersteunen van het beleid veiligheid, hygiëne en gezondheid

5

Voorbereiden, inplannen en uitvoeren teamvergaderingen

5

Adviseren (en werving) personeel

5

Adviseren en informeren betrokkenen bij calamiteiten/aanpassingen o.a. nieuwsbrieven etc.

10

Voorkomende werkzaamheden

10

Onvoorziene werkzaamheden worden ingepland bovenop de minimale 100 uur

p.m.

Totaal

100

De bovengenoemde werkzaamheden gaan steeds in overleg met de houder/ eigenaar en de locatiemanager, welke beide hun vaste dagelijkse taken hebben zoals het financieel/ administratieve en dagelijkse praktijk zoals planning, roosters, calamiteiten etc. 

Plan van aanpak werkzaamheden als pedagogisch coach

Sinds februari 2020 heeft onze pedogisch beleidsmedewerker een erkend diploma behaald als pedagogisch coach. De pedagogisch coach, coacht de pedagogisch medewerkers in hun pedagogisch (didactisch) handelen op de werkvloer. Het belangrijkste doel van het coachen is dat de beroepskracht of pedagogisch medewerker de mogelijkheid krijgt zich verder te professionaliseren. De beroepskracht kan hierdoor blijven groeien en zich verder bekwamen om zo een kind meer kansen en mogelijkheden te bieden in de individuele ontwikkeling en behoeften.

In 2020 hebben er kennismakingsgesprekken plaatsgevonden over het algemeen telefonisch/ online en is er een persoonlijkheidstest afgenomen om als coach een beter beeld te krijgen van de medewerker en kan inschatten op welke manier de coachee het beste uit zichzelf kan halen. 

De pedagogisch coach wordt minimaal 50 uur per jaar (2024) ingezet. Dit aantal uren komt tot stand vanuit de wettelijke rekentool waarbij het gaat om 10 x 5 fte (50 uur). Deze coachingsuren worden verdeeld over 10 pedagogisch medewerkers.

De coach, ook in functie als beleidsmedewerker, houdt steeds voor ogen dat beleid en praktijk in overeenstemming zijn en dat iedere beroepskracht gemotiveerd aan het werk blijft.

 

Voor de coachingswerkzaamheden in 2024 is de volgende planning gemaakt:

De voorziene, benodigde uren staan hierbij vermeld maar de praktijk kan anders uitwijzen.

Observeren praktijk (10 uur) waarbij het uitgangspunt is dat alle verschillende medewerkers gezien worden.

Leiddraad observeren:

  • Het handelen op basis van de 4 Pedagogische Basisdoelen (Marianne Riksen)
  • Het vrij spelen
  • Eetmomenten
  • Persoonlijke verzorging van de kinderen
  • Naar bed brengen en uit bed halen
  • Buiten spelen
  • (gerichte)ontwikkelingsgerichte activiteiten
  • Wenperiode (als dit aan de orde is)
  • Overdrachten met de ouders/ verzorgers
  • Uitstapjes (als dit aan de orde is)
  • Taakverdeling collega’s onderling
  • communicatie
  • Verslaglegging/ dagrapportage/ overdracht collega’s
  • Huishoudelijke taken

De bevindingen inventariseren en bespreken in maandelijkse 10-minuten gesprekken (20 uur) 
individueel per PM-er gaan we vanaf januari 2024 per maand een 10 minuten gesprek houden via Google-Meet. Hiervoor gaan we een vast tijdstip bepalen dat in de agenda vastgelegd wordt.

 Leidraad gesprek:

  • Complimenten geven
  • Feedback geven
  • Tips en Tops
  • Bewustwording en reflectie op geobserveerde handelingen
  • Werkinstructies en toegepaste protocollen
  • Signalen van knelpunten in de werkzaamheden bespreken
  • Leerdoelen bepalen en bespreken van reeds gestelde leerdoelen
  • Vragen/ wensen coachee en en afspraken richting het volgende contactmoment

Trainingen (20-30 uur flexibel)

welke gegeven kunnen worden in het kader van het coachen in combinatie met het beleid.
Deze zullen samen met de eigenaar/ houder worden uitgewerkt. Inzet kan individueel of in groep en zal gaan in overleg.

Hiervoor maakt de coach ook gebruik van de groepsapp bijvoorbeeld om de wekelijkse thema's onder de aandacht.

De volgende trainingen staan voor 2024 op de planning:

Communicatie en interactie met kinderen met GORDON (training van locatiemanager tot trainer)
Communicatie en interactie is zeer belangrijk binnen de kinderopvang en het is belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Wij werken met de Gordon methode waar we bewust voor hebben gekozen en dit een hele prettige manier van communiceren is voor alle partijen.

In januari en februari 2023 hebben alle medewerkers deelgenomen aan de opfrissingscursus die wij ingekocht hebben. Op de planning staat dat onze locatiemanager zelf getraind gaat worden als trainer. Hiermee kunnen wij dan snel anticiperen bij nieuwe medewerkers en hebben we de kennis 'in huis'. 

Scholing en diplomering taalniveau 3F uiterlijik voor 1 juni 2024
Een aantal medewerkers is nog niet in bezit van het vereiste taalniveau 3F. Dit is volgens de wet IKK verplicht vanaf 1 januari 2025. We gaan op zoek naar een passende opleiding voor de medewerkers zodat wij hiermee in orde zijn.

Babycursus: werken met baby's (0-1 jaar)
Vanaf 1 januari 2025 is een geaccrediteerd certificaat of diploma verplicht als een (tijdelijk) medewerker werkt met baby's. 3 medewerkers waren al in bezit van een gecertificeerd bewijs en in 2023 hebben nog 3 medewerkers een certificaat behaald. We streven om al onze medewerkers in de eerste helft van 2024 gecertificeerd te hebben. 

Online workshops via E-wise
Een aantal collega's zijn reeds begonnen met deze workshops/ cursussen. E-wise heeft een zeer gevarieerd aanbod van workshops/ korte cursussen die voortkomen uit ervaringen in de praktijk. Adviezen voor het volgen van bepaalde, gerichte cursussen en workshops kunnen gegeven worden naar aanleiding van coachingsgesprekken. 

Ontwikkelingsgericht werken vanuit ‘negen competenties’
Het bieden van handvatten bij het begeleiden, sturen en enthousiast maken van de PM-ers om ontwikkelingsgericht te gaan leren werken. De negen belangrijkste competenties moeten in hun DNA terecht komen zodat ze situaties kunnen herkennen (ontwikkelkansen) om met een of meer competenties wat te doen. Ook leren om zelf van die ‘leerbare’ situaties te creëren (ontwikkelprikkels) gedurende de loop van de dag met de kinderen.

Taalontwikkeling van het kind en activiteiten die hierbij passen
vraag is ook gekomen uit brainstormen. Hier moet meer aandacht aan besteed worden en we moeten meenemen dat we verschillende anderstalige kinderen hebben. Verdiepen in de mogelijkheden en adviezen hoe hier mee om te gaan.

Beleid en protocollen van Nuna Kinderopvang
Een punt wat al lang speelt binnen het beleidsteam. Hoe brengen we  onze (nieuwe) medewerkers op een uitdagende manier de ‘regels, wetten, beleid, protocollen, aanpassingen, veranderingen etc.’bij. We hebben alles ‘op papier’ via een persoonlijke inlog op de website. Hier staan de laatste versies en de teksten op de website zijn dan ook leidend. De opdracht aan de (nieuwe) medewerkers om alles door te lezen en ervoor te zorgen dat je de belangrijkste zaken (PB, huisregels, werkplannen, protocollen) beheerst voordat je een stap zet. Hier gaat namelijk veel tijd inzitten. 

Ideeën, voorstellen etc. voor trainingen
Vanuit de gesprekken en vragen met de medewerkers kunnen er nieuwe (externe) trainingen ingezet worden

 

Rondleiding

Bij Nuna Kinderopvang begrijpen we dat het kiezen van de juiste kinderopvang een belangrijke beslissing is. Daarom bieden wij u graag de mogelijkheid om een rondleiding aan te vragen, zodat u een goed beeld krijgt van onze locatie en kunt kennismaken met ons team.

Afspraak maken

Het maken van een afspraak voor een rondleiding is eenvoudig via ons aanmeldformulier. U kiest een moment dat u het beste uitkomt, en wij zorgen dat alles gereed is om u welkom te heten.

Wat kunt u verwachten?

Tijdens de rondleiding bespreken we verschillende belangrijke zaken, zoals:

  • Het pedagogisch beleid en werkplan
  • De oudercommissie en hun werkwijze
  • De wachtlijst en beschikbaarheid
  • De overeenkomst en voorwaarden
  • Uw persoonlijke wensen voor de opvang
  • Alle overige vragen die u heeft

We nemen uitgebreid de tijd om u te informeren en uw vragen te beantwoorden. Open communicatie vinden wij ontzettend belangrijk, omdat het de basis vormt voor een goede samenwerking tussen ons, u als ouder/verzorger, en natuurlijk de kinderen.

Kennismaken met onze organisatie

Tijdens de rondleiding krijgt u niet alleen de kans om onze opvanglocatie te bekijken, maar ook om kennis te maken met onze werkwijze en filosofie. U krijgt een kijkje in de verschillende groepen, waar wij veel waarde hechten aan stabiliteit. Een stabiele groep draagt bij aan de emotionele veiligheid van de kinderen. Daarom proberen wij de rondleidingen in de groepen kort te houden en de rust in de groepen zo min mogelijk te verstoren.

Praktische informatie voor de rondleiding

Wij vragen u om tijdens de rondleiding rekening te houden met de volgende punten:

  • U wordt op het afgesproken tijdstip verwacht door een van onze collega’s, die u zal rondleiden en uw vragen zal beantwoorden.
  • Kinderen zijn vaak nieuwsgierig en kunnen naar u toe komen. Wij verzoeken u vriendelijk om de kinderen niet op te tillen of fysiek contact te maken, zodat de rust binnen de groep behouden blijft.

Aanmelden

Wilt u meer informatie over onze mogelijkheden, vul dan het aanmeldformulier in. 

Aanmeldformulier

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account