Werken met Gordon Methode
Binnen Nuna kinderopvang werken we met een communicatie methode die gebaseerd is op de theorie van Thomas Gordon. Deze communicatiemethode dient als leidraad voor onze pedagogisch medewerk(st)ers. Alle pedagogisch medewerk(st)ers hebben de volledige training gevolgd of zullen deze wanneer zij in dienst zijn gekomen zo spoedig mogelijk volgen.
Dr. Thomas Gordon
Deze methode is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog dr.Thomas Gordon. Thomas Gordon (geboren op 11 maart 1918 in Parijs) was een Amerikaanse klinisch psycholoog. Hij werd vooral bekend vanwege zijn zogenaamde Gordon-methode. Zijn methode (de Gordon-methode) richt zich vooral op beter leren communiceren met kinderen. Hij introduceerde begrippen als "actief luisteren" en de "ik-boodschap".
Met zijn boek ''luisteren naar kinderen'' lanceerde hij een methode om de opvoedsstijl en de relatie tussen ouders en kinderen te verbeteren. Het was in de tijd van de ''anti-autoritaire opvoeding'' (die een reactie was tegen de voorheen autoritaire opvoedingsstijl) een samenvatting. Later paste hij de methode ook toe op andere situaties zoals onderwijs, sociale reclassering, kinderopvangverblijven, en dergelijke.
Hij schreef 9 boeken die in 28 talen zijn vertaald en waarvan er reeds meer dan 6 miljoen zijn verkocht over de hele wereld. Zijn ''Parent Effectiveness Training'', die hij in 1962 introduceerde werd een populaire trainingscursus, door meer dan 1 miljoen ouders in 43 landen gevolgd. Sinds de officiële introductie van de Gordoncursus ''Effectief omgaan met kinderen'' in 1979 in Nederland, hebben 49.000 mensen de opleiding gevolgd.
Thomas Gordon werd in 1997, 1998 en 1999 genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede. In 1999 ontving Thomas Gordon van de APF (American Psychologal Foundation) de Gold Medal Award voor zijn voortdurende bijdragen aan de toegepaste psychologie
Actief luisteren
Om te weten wat de behoeften zijn van een kind moet je volgens Gordon 'actief luisteren'. Door te spreken vanuit een 'ik boodschap 'leert een kind ook rekening te houden met jouw. Door kinderen te stimuleren hun eigen problemen op te lossen,stimuleer je de zelfstandigheid van het kind.Een korte toelichting hierop: 'Actief luisteren' houdt in dat je open staat voor het kind. Je luistert naar wat het kind zegt, maar belangrijker is om te ontdekken wat het kind bedoelt. Als een kind vraagt 'mag ik een snoepje?', kan het kind bedoelen 'ik heb honger!'. Als opvoeder ben je ook een mens met eigen behoeften en gevoelens.
"ik" boodschap
Gordon stelt dat kinderen daar pas rekening meekunnen houden als zij ze ook begrijpen. Het is dus belangrijk dat de opvoeder ze aan het kind duidelijk maakt, uitlegt. Dit doe je door een zogenaamde "ik"boodschap. Als je hoofdpijn hebt, kun je op een kind dat lawaai maakt reageren met: "Hou nu eens op met die herrie!!"maar zo'n opmerking aard vaak in een conflict. Beter is het volgens Gordon een "ik" boodschap te geven. "Ik heb vandaag hoofdpijn, ik heb last van het lawaai". Als je een boodschap geeft waarin je jou behoeften en gevoelens uitlegt, geef je de kinderen de vrijheid om daar op te reageren en met een eigenoplossing te komen.
Geen verlies-methode
Gordon is ervan overtuigd dat kinderen heel goed in staat zijn zelf problemen op te lossen. Door kinderen zelf een oplossing te laten vinden, respecteer en stimuleer je ook de zelfstandigheid van het kind. Het gaat er niet om, benadrukt Gordon, dat een van de partijen als winnaar uit de bus komt. Je moet samen proberen tot een oplossing te komen die voor beide bevredigend is, zonder dat je als opvoeder de strijd aangaat met het kind. De Gordon methode wordt dan ook wel de "Geen verlies methode" genoemd.
Boek: luisteren naar kinderen
Deze methode gaat uit van gelijkwaardigheid in relaties, zodat iedereen zichzelf kan zijn en zijn verantwoordelijkheid neemt, rekening houdend met de ander. In de opvoedingssituatie staat zelfstandigheid van het kind en het begrijpen van het kind centraal. De psycholoog Gordon legt de nadruk op een goede communicatie tussen het kind en de volwassene. Door actief te luisteren naar kinderen kun je de behoefte van een kind duidelijk krijgen. Bij kinderen die (nog) niet praten luister je naar de non-verbale communicatie. Door gevoelens van kinderen te verwoorden laat je merken dat je het kind begrijpt en dat je rekening houdt met zijn gevoelens en behoeften. Via de zogenaamde ik-boodschap waarin je als opvoeder jouw eigen behoeften en gevoelens uitlegt aan een kind geef je het kind daarmee de vrijheid om daarop te reageren en met zijn eigen oplossingen te komen. Kinderen zullen op deze manier eerder bereid zijn om rekening met je te houden. Ook in de groep zullen kinderen eerder zelf met oplossingen komen en bereid zijn om rekening te houden met elkaar. Op deze manier creëren wij een opvoedingssituatie waarin het gezag van de opvoeder en de vrijheid en zelfstandigheid van het kind elkaar in evenwicht houden.
De kenmerken van de Gordon methode zijn:
- Zó luisteren dat kinderen zich begrepen voelen
- Zó praten dat kinderen je ook begrijpen
- Zó conflicten oplossen dat niemand verliest
- Zó afspraken maken dat iedereen zich eraan houdt
Met als gevolg:
Meer zelfvertrouwen bij opvoeder en kind
- Meer begrip en geduld voor elkaar
- Een betere sfeer
- Minder conflicten
- Betere oplossingen voor conflicten
- Meer verantwoordelijkheidsgevoel bij het kind
- Positievere gevoelens