Ouders willen dat hun kinderen er altijd zo flatteus mogelijk uitzien, en de tijd die ze doorbrengen op de crèche is geen uitzondering. Ervoor zorgen dat uw kind goed gekleed is kan uw passie zijn, maar er zijn een paar kledingrichtlijnen voor de kinderopvang die het leven gemakkelijker zullen maken voor uw kind, voor u en voor het personeel van het centrum.

Wees praktisch

Een kind kan een engel lijken in een rokje met franjes of een mooi shirt. Maar een pedagogisch medewerker geeft niet de voorkeur aan een mooie uitstraling. Ze heeft liever dat het kind praktische kleren draagt.

Een mooie outfit kan gevaarlijk zijn op de speelplaats, omdat je kind kan struikelen over de extra stof, kan vallen en zich misschien kan bezeren. En zelfs met de beste zorg worden kleren vies en het is niet eerlijk om de crèche de schuld te geven van vlekken van eten, krijt of andere vlekken op dure kleren.

Geen kleding die moeilijk aan of uit te trekken is

Het is waar dat een wollen maillot de benen warm kan houden bij koud weer. Maar denk ook eens aan de pedagogisch medewerkers, die lagen kleren moeten uittrekken om een kind naar het toilet te brengen of een luier te verschonen.

Dat is veel vermijdbaar werk voor hen, met het aantal kinderen waarvoor ze moeten zorgen. Hoe moeilijker het aan- en uitkleden is, des te groter is de kans dat ze onopzettelijke fouten maken bij het aantrekken van de kleding.

Gemakkelijke outfits voor kinderen in zindelijkheidstraining

Jonge kinderen kunnen ongelukkige en gênante 'ongelukjes' krijgen als ze niet op tijd naar het toilet kunnen. Op het moment dat het nodig is, mogen kleren dus geen belemmering vormen. Trek- of drukknoopkleding is het beste: die gaat snel uit en is gemakkelijk weer aan te trekken.

Geen dure accessoires

Een strikje om lang haar op zijn plaats te houden is prima, maar geen mooie haarklemmen en haarspeldjes die er gemakkelijk af kunnen vallen of door andere kinderen kunnen worden losgetrokken tijdens het spelen. Bovendien moeten deze tijdens het middagdutje worden afgedaan, teruggevonden en weer opgezet als het kind wakker wordt.

Dat is een onnodige belasting voor de pedagogisch medewerker. Petjes en hoedjes zijn goed voor uitstapjes en buitenspelen; maar als ze binnenshuis moeten worden afgedaan, kunnen ze gemakkelijk zoek raken of verwisseld worden met die van andere kinderen.

Kleed je naar het seizoen

Een van de grootste ergernissen van pedagogisch medewerker zijn verkeerd geklede kinderen. Het dragen van sweatshirts in de zomer of korte broeken in de winter beperkt de activiteiten waaraan het kind op een bepaalde dag kan deelnemen. Kleed het kind altijd op het seizoen; controleer het weerbericht voor eventuele plotselinge veranderingen.

Houd reservekleding bij de hand

Vraag het ons of we een reserveset kleren in een tas, kast of kastje kunnen bewaren. Zo kunnen eventuele noodgevallen met kleding opvangen worden. Zorg ervoor dat de naam van uw kind duidelijk op de kleding staat. 

Beste bezoekers,

Momenteel zijn we druk bezig met het updaten van onze website. Hierdoor functioneert het formulier tijdelijk niet. We verontschuldigen ons voor het ongemak en vragen u vriendelijk om eventuele vragen of opmerkingen per e-mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We streven ernaar om de website zo snel mogelijk weer volledig operationeel te hebben. Dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet, Het team van Nuna Kinderopvang

Vacature oudercommissielid Nuna kinderopvang

De Wet kinderopvang geeft ouders het recht de kinderopvang te beïnvloeden op belangrijke beleidsonderwerpen. Wilt u met ons meepraten en meebeslissen, meld u dan aan voor de vrijwillige functie van

OUDERCOMMISSIELID m/v

Oudercommissieleden praten met elkaar over o.a. het pedagogisch beleidsplan, de prijs van de opvang, het aanpassen van de openingstijden, de organisatie van de Dag van de Leidster, de herinrichting van de buitenspeelruimte, de omgang van de pedagogisch medewerkers met ouders, en hoe er met klachten wordt omgegaan door de organisatie.

De oudercommissie:

  • overlegt met de vestigingsmanager of directeur
  • adviseert gevraagd en ongevraagd de vestigingsmanager of directeur
  • bevordert goede en heldere informatie aan ouders
  • onderhoudt contacten met andere ouders
  • bevordert de betrokkenheid van ouders bij het kindercentrum, bijvoorbeeld door ouderavonden mee te helpen organiseren
  • fungeert als aanspreekpunt voor ouders met klachten en informeert hen zo nodig over de klachtenprocedure

Wij zoeken ouders die:

  • mee willen praten en beslissen
  • de kwaliteit van de kinderopvang positief willen beïnvloeden
  • willen samenwerken met andere ouders in de oudercommissie
  • hun (professionele) deskundigheid willen inzetten voor ons kindercentrum
  • minimaal twee jaar lid van de oudercommissie willen zijn

Wij bieden:

  • inspraak op belangrijke onderdelen van het beleid
  • administratieve ondersteuning
  • een budget voor de oudercommissie
  • lidmaatschap van BOinK
  • scholingsmogelijkheden

Meer informatie kunt u verkrijgen bij de vestigingsmanager via het aanmeldingsformulier lid oudercommissie.

 

Binnen Nuna Kinderopvang werken we met een communicatie methode die gebaseerd is op de theorie van Thomas Gordon.
Deze communicatiemethode dient als leidraad voor onze pedagogisch medewerkers. Alle pedagogisch medewerker hebben de training gevolgd of zullen deze wanneer zij in dienst zijn gekomen zo spoedig mogelijk volgen.

Gordon gaat uit van het volgende:

  • Om te weten wat de behoeften zijn van een kind moet je 'actief luisteren'.
  • Door te spreken vanuit een 'ik boodschap 'leert een kind ook rekening te houden met jouw.
  • Door kinderen te stimuleren hun eigen problemen op te lossen, stimuleer je de zelfstandigheid van het kind.

Een korte toelichting hierop:
'Actief luisteren' houdt in dat je open staat voor het kind. Je luistert naar wat het kind zegt, maar belangrijker is om te ontdekken wat het kind bedoelt. Als een kind vraagt 'mag ik een snoepje?', kan het kind bedoelen 'ik heb honger!'. Als opvoeder ben je ook een mens met eigen behoeften en gevoelens. Gordon stelt dat kinderen daar pas rekening meekunnen houden als zij ze ook begrijpen. Het is dus belangrijk dat de opvoeder ze aan het kind duidelijk maakt en uitlegt. Dit doe je door een zogenaamde "ik" boodschap. Als je hoofdpijn hebt, kun je op een kind dat lawaai maakt reageren met: "Hou nu eens op met die herrie!!"maar zo'n opmerking aard vaak ineen conflict. Beter is het volgens Gordon een "ik" boodschap te geven. "Ik heb vandaag hoofdpijn, ik heb last van het lawaai". Als je een boodschap geeft waarin je jou behoeften en gevoelens uitlegt, geef je de kinderen de vrijheid om daar op te reageren en met een eigen oplossing te komen.

Gordon is ervan overtuigd dat kinderen heel goed in staat zijn zelf problemen op te lossen. Door kinderen zelf een oplossing te laten vinden, respecteer en stimuleer je ook de zelfstandigheid van het kind. Het gaat er niet om, benadrukt Gordon, dat een van de partijen als winnaar uit de bus komt. Je moet samen proberen tot een oplossing te komen die voor beide bevredigend is, zonder dat je als opvoeder de strijd aangaat met het kind. De Gordon methode wordt dan ook wel de "Geen verlies methode" genoemd.

Laatste nieuws

  • Everybody likes a compliment…

    Op 15 september jl. is Nuna kinderopvang, i...

  • Vacatures en stages

    Nuna Kinderopvang is een fantastisch plek om te we...

Aanmelden

Wilt u meer informatie over onze mogelijkheden, vul dan het aanmeldformulier in. 

Aanmeldformulier

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account